کد مطلب:188979 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:152

انگیزه اصلی
موارد یاد شده (چهارم مورد) گرچه به عنوان هدف و انگیزه منع حدیث مطرح شده اند و می توان گفت برای برخی از عاملان منع حدیث چه بسا همین پندارها انگیزه ایجاد نموده باشد، لیكن انگیزه اصلی در گفتار و رفتار معاویه شفاف شده است. معاویه پرده از روی این اقدام جهت دار برداشته و انگیزه اصلی این اقدام بزرگ را آشكار ساخته است.



[ صفحه 153]



انگیزه اصلی در گفتار و رفتار معاویه این است كه احادیث رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در مورد فضایل و موقعیت والای عترت از زبان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم صادر شده است، نقل و بازگو نشوند. تا مردم از مناقب و مقام و شأن آنها آگاهی فراهم ننمایند و دور عترت گرد نیآیند، كه در این صورت كسی از آرمان های بنی امیه حمایت نخواهد كرد. و یك جریان اجتماعی به سود حزب عثمانیه شكل نخواهد گرفت و بنی امیه یكه تاز میدان سیاست و مدیریت جامعه اسلامی نخواهند شد. در این راستا كافی است به یكی از گفتارهای معاویه نگر افكنده شود تا سمت و سوی این اقدام فرهنگی شفاف گردد.

وی می گوید من هیچ تعهدی نسبت به كسی كه در فضیلت علی علیه السلام و اهل بیت علی سخن نقل كند ندارم، انی برئت الذمة ممن روی شیئا من فضل ابی تراب و اهل بیته، معاویه با خشونت كامل با هواداران علی علیه السلام و اهل بیت برخورد نمود و سر آنها را از قامت سروشان برداشت! این از یك جهت.

از جانب دیگر دستور رسمی و بخش نامه صادر می نمود، هر كس از دوست داران عثمان است و در فضیلت وی حدیثی نقل می كند از آنان استقبال كنید. محافل آنها را پرشور نمایید. حتی به طور رسمی خواست هر كس در فضل عثمان حدیثی نقل كند، نامش و نام پدرش و قبیله و طایفه اش را برای وی ارسال كنند؛ آنگاه برای هر كدام از آنها صله و قطایای زمین و هدایای گرانبها ارسال نمود، و كتب الیهم ان انظروا من قبلكم من شیعه عثمان و محبیه و اهل ولایته و الذین یروون فضائله و مناقبه فادنوا مجالسهم و قربوهم و اكرموهم و اكتبوا لی بكل ما یروی



[ صفحه 154]



كل رجل منهم اسمه و اسم ابیه و عشیرته.

همچنین اضافه نمود هر حدیثی از مناقب علی و آلش منتشر شده، تلاش كنید تا مخالف و ضد آن حدیث را منتشر سازید تا در توان دارید در فضایل خلفا و صحابه سخن منتشر سازید، فادعوا الناس الی الروایه فی فضائل الصحابه و الخلفاء الاولین و لا تتركوا خبرا یرویه احد من المسلمین فی ابی تراب الا و آتونی بمناقض له.

آنگاه عمال معاویه با تمام تلاش این اهداف را پیاده نمودند. نتیجه این جهت گیری آن شد كه از یك جانب احادیث ساختگی فراوان كه حقیقت نداشتند، در فضایل خلفا و صحابه منتشر شد، ان الحدیث فی عثمان قد كثر و فشا فی كل مصر و فی كل ناحیة. [1] «حدیث در فضیلت عثمان فراوان و در هر شهر و دیاری منتشر شد!» از جانب دیگر بسیاری از احادیث رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در زمینه های گوناگون، به ویژه مناقب عترت از بین رفت!

این انگیزه اصلی است كه برای منع احادیث نبوی و نیز نقل احادیث ساختگی در شأن و فضل خلفا به خصوص عثمان و صحابه ای كه همسوی اهداف بنی امیه بودند، می توان بیان كرد. هنگامی كه انگیزه و هدف اصلی اش این باشد، بر آن پافشاری می شود. زیرا اگر فضایل عترت مطرح می شد. اوضاع مدیریت و سیاسی جامعه نیز گردش می نمود.


[1] شرح نهج البلاغه، ذيل خطبه 203، ج 11، ص 43.